Home » Newsletter » Karl Lagerfeld: trendsetter en workaholic

Karl Lagerfeld: trendsetter en workaholic

De afgelopen maand januari was Karl Lagerfeld voor het eerst in 36 jaar niet aanwezig op de modeshow van het modehuis Chanel. Hij was te moe om acte de présence te geven. Een slecht voorteken want Karl Lagerfeld bleef alleen weg als het echt niet anders kon.

De man met zijn eeuwige zonnebril, de zwarte handschoenen en de witte paardenstaart is op dinsdag 19 februari 2019 op 85-jarige leeftijd overleden. Hij was zeer eigenzinnig, een trendsetter en een workaholic die als geen ander de tijdsgeest aanvoelde. Met Lagerfeld komt ‘the hardest working man in fashion business’ te gaan.

De Duitser startte in 1955. Hij begon als assistent van Pierre Balmain. Daarna volgde de modehuizen Valentino en Fendi. In 1983 ging hij naar Chanel, een modemerk dat na de dood van Coco Chanel was ingedommeld. Hij redde Chanel en gaf het DNA van het huis Chanel een modern touch met behoud van de geest van Chanel.

Lagerfeld ontwierp sedert 1968 de bontcollecties van het Italiaanse Modehuis Fendi, dat van oorsprong een bont- en lederwinkel was. Karl Lagerfeld was een fervent voorstander van het gebruik  van echt bont. Hij zei ooit: 'In een vleesetende wereld, waar het dragen van leder voor schoenen en zelfs kleding iets algemeen is, is de discussie over bont kinderachtig.
Lagerfeld was een echte inspiratie voor de mensen actief in de bontsector. Hij maakte niet alleen prachtige ontwerpen, hij ondersteunde ook de jongere generaties die met natuurlijk bont wilden werken door te stellen dat je nooit bang hoefde te zijn voor kritiek en dat je moest uitkomen voor je overtuiging.

 

 

Categorie: